Mariánsky kult má v Uhorsku dlhú tradíciu a Matej ho nemusel nikde brať ako vzor, stretával sa s ním všade kde sa pozrel. Traduje sa, že Matej sám uznával kult Bohorodičky a snažil sa to prezentovať o.i. aj na minciach. Začal pomaly presadzovať ikonografiu Bohorodičky ako patrónky Uhorska a vytlačoval ako zemského patróna sv. Ladislava, aj keď na dukátoch (Matejových) ešte nachádzame Máriu s dieťaťom na averze a sv. Ladislava na reverze súčasne, ale bez opisu ako zemských patrónov.
U denárov platí taktiež prechod od uctievania starého patróna sv. Ladislava k uctievaniu Márie s Ježišom, keďže mariánsky kult bol v Európe na vzostupe. Na denároch vidíme prechod od jednej ikonografie k druhej veľmi náhle; od menovej reformy r. 1467 sa razili už len denáre a drobné mince s mariánskym motívom, bolo to aj opatrenie na odlíšenie starých a nových peňazí.
Ale aby som sa vrátil k tvojej základnej otázke; osobne som presvedčený, že Matej nemusel hľadať mariánsky motív inde, ani sa iným inšpirovať.
Pro vkládání příspěvků se musíte přihlásit.