Např. číselná poštovní razítka se na poštovních úřadech/zásilkách běžně používala už od roku 1840 (na předznámkových dopisech i dříve) takže není důvod pochybovat, že by je nějaké větší rámařství nemohlo používat třeba i na rámy o 60 let později.
I pracovní knížka mého prapradědy narozeného 1865 je plná různých razítek (od soukromých zaměstnavatelů, policejní hlášení o pobytu atd..).
Kolem roku 1900 všemožná razítka už běžně používal kde kdo a doslova na cokoliv..
Děkuji za první odpověď , která mě optimisticky naladila, ale zatím nepřesvědčila. To bych snad musel vidět fotografie detailů zadních stran obrazů na plátně malovaných našimi dobrými malíři
někdy počátkem 20. století. Zkusil jsem hledat na internetu v katalozích letošních proběhlých
i připravovaných domácích aukcí takové obrazy a zjistil jsem, že snad jen Einszwei Gallery má ke
každé položce fotodokumentaci zahrnující i snímek rubu každého obrazu. Na žádném blindrámu
z výše uvedeného období (šlo jen o asi desítku prohlédnutých maleb) jsem razítka s rozměry neviděl. Nejstarší obraz s tímto značením rozměrů byl z roku 1938 od malíře Vlastimila Košvance a druhý v pořadí pak z roku 1941 od Josefa Procházky.
A možnost, že by onen rám mohl být za ta léta (od namalování obrazu v roce 1900) třeba i několikrát vyměněn vás nenapadla?
Výrobci rámů jsou prakticky jen obyčejní truhláři, přičemž každý z nich si (stejně jako dnes) značí své výrobky jinak - někdo třeba jen tužkou, někdo nějakou značkou či razítkem a někdo je neznačí vúbec.. proto je tato otázka naprosto nesmyslná.
Nebo si snad myslíte, že existuje nějaká studie o tom, že úplně všichni výrobci rámů z celého Rakouska-Uherska začali na své výrobky používat razítka až od 1. 1. 1905??
Uživateli vystupujícímu zde jako caffe ještě jednou děkuji a věřím, že se k tomuto tématu zdrží další diskuze. Z obrazů na stránkách Livebid jsem vybral jen málo početný vzorek, takže jsem
zkusil využít na pár minut i Google Lens. Nejstarší obrazy s razítkem vyznačenými rozměry blindrámu byly z počátku 30. let minulého století. (Jambor -1930, Havelka a Boettinger -1932). Můj obraz je včetně obou rámů , tedy napínacího i ozdobého evidentně v původním stavu.
Dotaz samotný je zajímavý, i když jste sem nedal obraz, kvůli kterému se vlastně ptáte...
Tento údaj na blindrámu je ale vždycky jenom doplňkový údaj ke stáří/autenticitě malby, a proto tvoří jenom okrajovou část celkového průzkumu obrazu.
Častokrát nelze laickým okem rozeznat, zda nebyl novější obraz přepnut na starší blindrám, či zda u sofistikovaných padělků nebyl starý obraz (vč. blindrámu) zneužit pro novější malbu. (Ta může původní malbu překrývat formou přemalby, ale už jsem se setkala i s tím, že původní malba byla velmi pečlivě odstraněna a falešný obraz byl namalován přímo na to původní plátno na původním blindrámu.)
Na druhou stranu, i starý obraz mohl být z regulérních důvodů (a to i autorsky!) přepnut na novější blindrám...
Je to prostě jenom jeden z údajů o obraze, a určitě ne ten nejdůležitější.
Co se týká mě, tak si vybavuju obraz z roku 1931, na jehož blindrámu už razítko bylo.
Paní Kolemjdoucí, vítám Vaše zapojení do diskuze a děkuji za poučné informace. Fotku obrazu neurčeného autora, o který mi jde, připojuji, jak ji mám uloženu v PC. Obraz vlastněný již několik desítek let
mi připomíná práce některých Mařákovců z přelomu 19. a 20. století a pár let poté, proto to datum v nadpisu tématu.
Pro vkládání příspěvků se musíte přihlásit.