Moderátoři: smith, Wjem

Profilový obrázek
stajny

Uživatel

Zaregistrován:
20. 11. 2022

#1 20. 11. 2022, 18:23

Dobrý den,
omlouvám se, jestli je zde podobný dotaz, ale zběžným prohledáváním jsem nenašel. Jsem laik, který si občas zajde na výstavy známých umělců a zaujalo mě, že se grafiky či litografie menších děl autorů Dálí či Miró dají sehnat ve velké hojnosti. Nerozumím bohužel zcela tomu, jaké jsou "typy autenticity" těchto děl. Někdy je to jen obrázek, někdy má i podpis, pochopil jsem, že autor jich nechal vytisknout x a pak třeba 100 podepsal. Není k tomu nějaký článek či odkaz, jak se v tom zorientovat? Cílem je nějaké hezké dílo s originálním podpisem, nějak ověřeným. Vidím, že je jakýsi web Artbohemia, kde není asi možné autenticitu ani hlídat, pak jsou menší galerie, kde občas něco je (Platýz, galerie v Chrudimi atd..) . Vlastně nevím, kde to uchopit a začít studovat a pak v klidu vyčkat na pěkné dílo. Je zde někdo trplělivý, kdo by mi poradil? Děkuji a hezký den.

Profilový obrázek
nataradza

Uživatel

Zaregistrován:
29. 11. 2020

#2 20. 11. 2022, 19:43

Všechno jsou to podvody nebo mystifikace, nic nekupovat.

Profilový obrázek
stajny

Uživatel

Zaregistrován:
20. 11. 2022

#3 20. 11. 2022, 19:45

Děkuji natarazdo, lze tu odpověď nějak rozvést?

Profilový obrázek
Wjem

Moderátor

Zaregistrován:
20. 7. 2010

#4 20. 11. 2022, 20:04

Nejde o podvody ani mystifikace, ale většinou o pozdější vydání slavných grafických prací význačných umělců (Dalí, Picasso, Miró, Vasarely aj.)

Bývají to dost často limitované edice, ozvláštněné třeba vydáním na speciálním papíru atd. Vydavatelé to činí se souhlasem umělce (pokud je ještě naživu), anebo se souhlasem dědiců či vlastníků autorských práv.

Problém je, že těchto speciálních limitovaných edicí je již tolik, že v podstatě ztrácejí na vyjímečnosti a tomu obvykle odpovídá i cena, která dosahuje jen zlomek originálních grafických signovaných prací.