To je logické protože obraz a opis byly každý zhotoveny do razidla jinou technikou. Zde je vysvětlení toho hlubšího okraje kolem písmen opisu, řezač želez už si nedal tu práci aby "vyteklý" kov na okrajích písmen opisu začistil.
Obrázky:
To se mi nezdá, co jsem viděl fotografie dochovaných razicích válcovacích strojů tak oba válce s mincovními obrazy byly spojeny ozubeným soukolím takže k posunutí nemohlo dojít.
to Kucera: to ale neznamena ze by se neohl pohnout pat razeneho kovu.
Pecunia non olet
http://moneta-augusta.net/
čo sa týka pravosti, osobne nemám pochýb. Je to bežne sa vyskytujúce razidlo.
Ale sa mi zdá, že sa asi naozaj jedná o dodatočné dorytie. Vyzerá to tak že "vyrobil" celé T a R a ostatné písmená mal rytec naznačené, ale svoju prácu už nedokončil. Všimnite si vonkajší perlovec aký je odlišný "zubatý".
blasko.juraj.ml@gmail.com
Mince se jako pravá rozhodně jeví.Je to Höll.PRE 96.1.3.Tuto variantu bohužel nemám ,ale mohu nabídnout PRE 96.1.4.Rozdíl je v kartuši s hodnotou.Mince je rovněž dosti opotřebovaná,ale žádné dorytí na ní nevidím.Pokud se tak někde jeví-LEOPOLDVS-tak je to skutečně jen ošoupané.
Domnívám se taktéž,že to ,,dorytí"mohlo vzniknout ,tak jak popisuje Evropa i Kučera.Nějaké dodatečné opravení mince (menšího nominálu)asi opravdu nepřichází do úvahy ,jak psal Oliver.Nevyplatilo by se to.Ale ještě mě napadla částečná oprava ,,unaveného"razidla.To přece jen bylo dražší vyrobit,proto vždy běhalo co nejdéle.Ale to hádám.Vím ,že mince se razily i s poškozeným razidlem a nějak je to nevzrušovalo,např.XV 1663 Sv.Vít.
Chtěl bych se ještě optat,zda někdo neví,jestli v Bratislavě používali pouze klasické válcovací stroje(negativ mince přímo na válcích).Od roku 1676 byla v Bratislavě poměrně velká pauza,kdy se XV nerazily.Začalo se opět s XV až 1695 a tak by tam ty válcovací stroje mohli mít.
Obrázky: